Wiceminister Krok: Obsługa podatników ma być kompleksowa i efektywna
Przygotowujemy w systemie e-Urząd Skarbowy nową funkcjonalność, dzięki której każda osoba fizyczna będzie mogła udostępnić widok swojego konta i dostęp do niektórych funkcji księgowemu czy doradcy podatkowemu. Pozwoli to pełnomocnikowi zweryfikować poprawność rozliczeń i złożyć ewentualną korektę – mówi serwisowi Prawo.pl Małgorzata Krok, wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Na czym będzie polegał nowy proces obsługi przedsiębiorców? Czy to znaczy, że urzędnik ma być doradcą podatnika?
Urzędnik nie może być doradcą, ale może pomóc w dobrowolnym wypełnianiu obowiązków, kiedy widzi, że np. ktoś nie złożył deklaracji w natłoku terminów, ma zaległość do zapłaty, albo że zostało wszczęte postępowanie egzekucyjne. Chcemy, by urzędnik sygnalizował w kontakcie z przedsiębiorcą wymagające wyjaśnienia kwestie związane z rozliczeniami podatkowymi i jednocześnie wskazywał podatnikom możliwe działania, w sytuacji gdy np. brakuje im środków na zapłatę podatku. Może wówczas wskazać na możliwość skorzystanie z ulg, takich jak np. rozłożenie na raty. Zależy nam na tym, żeby przedsiębiorca mógł podczas jednego kontaktu z urzędem skarbowym załatwić możliwie wiele spraw, uzyskać kompleksową informację oraz wsparcie w prawidłowym wypełnieniu obowiązków.
Pełnomocnicy wskazują też na inne problemy z pełnomocnictwami, np. kierowanie pism bezpośrednio do podatnika, mimo ustanowienia pełnomocnika. Zdarza się też, że pełnomocnik, który złożył pełnomocnictwo za pośrednictwem e-US, jest proszony o druk papierowy. Czy do Ministerstwa Finansów docierają sygnały o takich sytuacjach?
Docierają do nas pojedyncze sygnały, że w sytuacji gdy pełnomocnictwo UPL-1 zostało złożone za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego, niektóre urzędy proszą o dostarczenie jego kopii. W ramach sprawowanego nadzoru, skierowaliśmy pisma do wszystkich izb i urzędów skarbowych, w celu ujednolicenia sposobu działania. Jeżeli pełnomocnictwo UPL-1 zostało złożone przez użytkownika uwierzytelnionego w systemie e-Urząd Skarbowy, a ich integralność jest potwierdzona pieczęcią szefa KAS, to nie ma potrzeby ich składania dodatkowo do urzędu w wersji papierowej.
Jeśli chodzi o przesyłanie pism bezpośrednio do podatników, z pominięciem pełnomocników, to są jednostkowe sprawy. Na bieżąco monitorujemy korespondencję wysyłaną elektronicznie i dążymy do wyeliminowania takich przypadków z praktyki organów podatkowych (…)
Observator
2024-08-14 @ 17:58
Oczywiście, że takie założenia są słuszne i racjonalne. Oczywiście, że mając kontakt z klientem biznesowym dobrze jest mu powiedzieć o wszystkich stwierdzonych nieprawidłowościach. Tylko… …..No właśnie…Kto i kiedy ma to zrobić? Musimy oddelegować ludzi do eMCeKu, nadal będą dzwonić telefony, skład mamy okrojony, klientów zniecierpliwionych nie ubywa, a my będziemy drobiazgowo analizować sytuację każdego klienta i dopytywać czy aby na pewno wie, że zalega albo nie zapłacił mandatu?????