Wielkie emocje związane z eMCeK
Sprawa eMCeK-u wywołuje ostatnio wiele emocji dlatego chcę wyjaśnić, że temat ten, w tym kwestia typowania i wyznaczania osób do pracy na infolinii dotyczy całej KAS, a nasze działania zmierzają do ustalenia (określenia) jasnych i konkretnych zasad oraz warunków pracy na eMCeK-u.
W tym miejscu muszę uczciwie powiedzieć, że nie ma i nie będzie zgody MF na likwidację eMCeK-u, a Dyrektorzy są zdeterminowani aby program ten ruszył od października 2024 r. we wszystkich Izbach.
Zarówno Dyrektorzy i MF powołują się na Ustawę o KAS, a konkretnie na zapis o zadaniach KAS. Jednym z zadań KAS jest udzielanie informacji podatkowych, a praca na eMCeK-u ich zdaniem, to nie zmiana stanowiska pracy tylko narzędzia pracy. W przypadku eMCeK-u informacje nie są udzielane przez telefon tylko podczas pracy na słuchawkach.
Związkowa Alternatywa w sprawie eMCeK-u działa już od jakiegoś czasu i są tego efekty. Dzięki naszym staraniom:
– przeprowadzono oceny ryzyka (bo przez nowe „narzędzie” wystąpiła istotna zmiana czynników środowiska pracy);
– pracownicy wyznaczeni do eMCeK-u wreszcie otrzymują skierowania na badania lekarskie, podczas których okazuje się, że nie każdy z nich może świadczyć pracę na infolinii i tym samym są wykluczeni z pracy na eMCeK-u;
– ruszyły szkolenia dla konsultantów, których tak brakowało na początku;
– MF przekazało do każdej IAS po 150 nowych zestawów słuchawkowych dla konsultantów. Zapewniono nas, że jeśli któraś IAS będzie potrzebowała większej liczby zestawów i złoży zamówienie, to je otrzyma;
– w niektórych IAS wyznaczono już ekspertów, którzy mają wspierać konsultantów w trudnych czy nietypowych sytuacjach;
– dodatki zadaniowe dla konsultantów. Wreszcie udało się skłonić MF do ustalania jednakowych dla wszystkich IAS warunków oraz kwoty dodatków zadaniowych dla konsultantów eMCeK-u.
Observator
2024-08-14 @ 17:53
Wszyscy zauważyliśmy,że ministerstwo prze bezwzględnie w stronę uruchomienia eMCeKu stosując zasadę” cel uświęca środki”. Możemy jednak przynajmniej mieć nadzieję, że dzięki konsekwentnej akcji informacyjnej związków Pan Minister zrozumie, że założenia leżące u podstaw stworzenia tego systemu są błędne. Ogólna i jednolitą informacje podatkowa musi zapewnić powołana do tego struktura czyli KIS, a w przypadku eMCeKu zbyt wiele połączeń wymaga kontaktu z pracownikami prowadzącymi określone sprawy. Do tego każdy urząd ma inną organizację pracy i całkowicie odrębny sposób załatwiania tych samych spraw. Nie da się więc poprze jedna infolinię załatwić wszystkich spraw dotyczących wszystkich urzędów. Do tego odrywa się ludzi od pracy, a ich obowiązki muszą wykonywać inni. Jednolitą infolinia mogłaby się sprawdzić na poziomie urzędu🙃, a nie Izby. Jeśli jednak już musi powstać to nie może być tworzona na bazie osób już zatrudnionych. Jeśli znajdą się ochotnicy wyrażający zgoda na stałe przesunięcie do takiej pracy to ktoś ich powinien zastąpić. Tym bardziej,że telefony nadal będą dzwonić.